Re: 箇条書きの行頭

In all of these discussions I am reminded of the issue that Japanese 字下げ is set in terms of the “inner” measurement while Western indent is not: the tab ruler and its tab stops dictate where indents and margins are defined regardless of point size. But for Japanese text the 全角 size is quite important and in my opinion linked. That is why in InDesign 字下げ is a mojikumi feature and margins can be set using grid measurements. The two systems commingle and sometimes the user must choose one or the other.

—Nat
From: Koji Ishii <kojii@chromium.org>
Sent: Tuesday, October 24, 2023 12:59:35 AM
To: Kobayashi Toshi <binn@k.email.ne.jp>
Cc: JLReq TF 日本語 <public-i18n-japanese@w3.org>
Subject: Re: 箇条書きの行頭

EXTERNAL: Use caution when clicking on links or opening attachments.

敏先生、言葉足らずですみません、ご理解いただいたとおりです。

そして、ご説明で、敏先生のおっしゃりたいこともわかりました。記号・番号との間にアキがあるかどうかで望ましいスタイルが変わる、ということですね。ありがとうございます。英語議論の方もアップデートしました。

一つ気になったので質問ですが、記号・番号との間にアキなしの場合、本文部分だけ見れば「二分下がり」になると理解しました。この箇条書きの本文が二行になり、二行目の先頭に開き括弧がある場合、これを天付きにすると、ふたつの開き括弧は二分ずれることになります。これは大丈夫なのでしょうか? 書籍ではそれほど鉤括弧を多用しないので、例外ケースかもしれませんが、もしご知見ございましたら共有いただけるとありがたいです。